De brug des onheils

Op dit moment zijn we meer met de fiets op pad dan dat we aan het wandelen zijn. Ik zit een beetje met een voet die wat tegensputtert en niet helemaal doet wat ik wil, waardoor fietsen nu makkelijker gaat dan lopen. 

Gisteren hebben we een mooie rit gemaakt. Vanaf onze berg afdalend naar Désaignes en omhoog richting Sint Agrève. Via de Dolce Via naar het lager gelegen le Cheylard om dan het laatste stuk weer te stijgen, terug naar huis. 

Uitzicht genoeg zo, vanaf deze hooggelegen plek.

Op die Dolce Via rijd je om de zoveel kilometer door enkele spaarzaam verlichte tunnels en passeer je heel wat van die mooie boogviaducten. Iedere keer kijken we vol bewondering naar die imposante bouwwerken. Dat moet vroeger toch een gigantische klus zijn geweest om dat op zo’n plek en met de middelen die men destijds had, voor elkaar te krijgen. 

Dat het ook wel eens flink fout kan gaan tijdens zo’n werk is te lezen op een informatiebord dat aan het begin van het bovenstaande viaduct staat. 

Op 8 september 1902 zijn 9 arbeiders die bij dit viaduct aan het werk waren omgekomen. Ze zijn naar beneden gestort toen plotseling een sluitsteen van een van de gemetselde bogen het begaf. De mannen vielen zo’n 35 meter naar beneden en kwamen neer op de steile rotsachtige oevers van de Aygueneyre, een riviertje vlakbij het dorp Intres. De precieze oorzaak van het ongeluk is nooit achterhaald. Was het een verkeerde berekening van de architect van het desbetreffende spoorwegbedrijf waardoor het kon gebeuren? Of lag de schuld wellicht bij een onhandige manoeuvre van de bouwers waardoor er een steunbalk los raakte en een gedeelte van het viaduct naar beneden stortte, inclusief die 9 arbeiders?

Hoe het ook zij, het was een tragisch ongeval dat destijds heel wat impact had.

Bovenstaande foto staat afgebeeld op het bord bij het viaduct en werd na de ramp als ansichtkaart uitgegeven.

Er waren kort na dit gebeuren nog maar weinig arbeiders te vinden die het karwei af wilden maken. Uiteindelijk is er een metselaar uit het dichtbij gelegen Saint Martial gevonden die bereid was om de klus te klaren waardoor er hier treinverkeer mogelijk werd.

Hiernaast zie je een oude foto, ook genomen vanaf het bord bij het viaduct. Het geeft een aardig beeld hoe de trein hier destijds over het viaduct reed. Dat viaduct heette eerst nog ‘Viaduc du Bon-Pas’ maar is later vanwege het ongeluk omgedoopt in ‘Pont du Malheur’, oftewel de brug des onheils.

Een gedachte over “De brug des onheils

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.