Vandaag is het op de kop af 130 jaar geleden dat ‘le Mastrou’ in gebruik werd genomen en dat levert een klein feestje op.

Le Mastrou is de naam van de stoomtrein die destijds driemaal per dag heen en weer reed tussen Tournon en Lamastre, door de vallei van de rivier de Doux. Het was een gecombineerde trein: de locomotief trok zowel goederenwagons als passagiersrijtuigen in een en dezelfde rit. Het was een zo goed lopend traject dat de spoorwegorganisatie ‘le Chemin de fer du Vivarais’ al heel snel nieuwe en krachtigere locomotieven moest aanschaffen. In 1903 werd de spoorlijn verlengd. De vallei van de rivier de Eyrieux werd erbij getrokken en ook hier werd treinverkeer mogelijk gemaakt. De locomotieven klommen vanaf le Cheylard naar het hoger gelegen Saint Agrève om daarvandaan weer af te dalen naar le Puy-en-Velay. Het treinnetwerk in die tijd bestond destijds uit wel 200 kilometer spoorbaan dat op deze manier de Rhône verbond met de Loire, via ‘les Monts d’Ardèche’. In de periode na de eerste wereldoorlog werden rijtuigen en auto’s in deze regio steeds belangrijker waardoor de trein de concurrentie uiteindelijk niet meer aan kon. In 1966 werd van hogerhand besloten om het Vivarais treinnetwerk te sluiten en viel in 1967 definitief het doek voor dit treintraject.

Lange tijd is er niets gedaan met de spoorbaan maar in 2013 is het spoortraject tussen Tournon en Lamastre weer nieuw leven ingeblazen. Het is nu in gebruik als een toeristisch spoorlijntje. Zelf hebben we ook wel eens een ritje gemaakt met deze trein. Zittend in een historische treinwagon die voortgetrokken wordt door een stomende locomotief, kun je genieten van de mooie omgeving, de rivier de Doux, de diepe kloven en de kleine plaatsjes waar de trein langsrijdt. 

Wat betreft het jubileumfeestje: vandaag worden er in en bij het stationnetje van Tournon-St. Jean diverse feestelijke dingen georganiseerd. Maar natuurlijk niet voordat de leden van het feestcomité hun woordje hebben gedaan.

(foto l’Hebdo)

Vanaf station Tournon-St. Jean maakt de feestelijk uitgedoste jubileumtrein z’n ritje naar Lamastre.

Ik ben vanmorgen even naar Lamastre geweest om te kijken of ik nog foto’s kon maken van wat feestelijkheden maar helaas, in Lamastre was niet zoveel te doen. Alleen een paard met rijtuig waarin je een ritje kon maken door Lamastre, stond geparkeerd op het station. 

Hieronder een foto van het oude stationsgebouw van Lamastre, dat in de afgelopen jaren gerestaureerd werd en nu in gebruik is als ‘Office de Tourisme’.

Nog een restje uit het verleden: de lampisterie. Dit was de ruimte waar vroeger de treinlampen werden bewaard en schoongemaakt.

Aan de achterkant van het stationsgebouw staan wat gerestaureerde treinstellen te wachten. Klaar voor vertrek!

Die vlaggetjes zijn speciaal voor deze feestdag op de voorkant van de locomotief geplaatst.

De stoomlocomotief wordt op een soort draaischijf gereden. Deze schijf wordt handmatig gedraaid (spierballenwerk!) waardoor de locomotief weer met z’n neus de goede kant op staat en terug kan rijden.

Met paard en wagen een ritje maken door het centrum van Lamastre, zoals in vroeger tijden.