Als echte toeristen hebben vriendin Henny en ik afgelopen vrijdag met de stoomtrein een ritje gemaakt. Vanaf het station St-Jean-de-Muzols, vlakbij Tournon, trekt de mooi gerestaureerde locomotief de wagons al “stoomfluitend” door diepe kloven langs de rivier de Doux, richting het stationnetje van Colombier-le-Vieux. Hier wordt de locomotief losgekoppeld van de wagons en door middel van een soort ronde schijf in tegenovergestelde richting gedraaid. Dit gebeurt niet mechanisch; de schijf wordt handmatig geduwd door een echte “spierballenspoorman”. Het laatste stukje duwwerk leverde problemen op, waarschijnlijk door de warmte. We dachten even dat we terug moesten lopen of dat we mee moesten helpen met duwen maar gelukkig schoot een collega hem te hulp! De locomotief rijdt dan via een zijlijntje een stukje terug, wordt even later opnieuw vastgekoppeld aan de voorkant van de wagons en rijdt weer terug naar het beginpunt. Zo’n 15 jaar geleden was dit spoorlijntje bijna ter ziele en ook de daarlangs gelegen stationnetjes waren in verval geraakt. In die tijd is er flink gelobbyd door de ‘Vrienden van de Train de l’Ardèche’ om de trein weer op de rit te krijgen. En dat is dus gelukt: sinds een aantal jaren is de stoomtrein weer in gebruik. Tijdens het rijden vraag je je regelmatig af hoe men het vroeger toch voor elkaar heeft gekregen om deze spoorlijnen aan te leggen. Door al die kloven en tunnels, over die fraaie bruggen en langs de steile bergwanden; wat een klus! Het spoornet in de Ardèche heeft tegenwoordig alleen nog maar een toeristische waarde. Een paar spoorlijntjes zijn nu in gebruik door de stoomtrein, de andere spoorlijnen zijn voor een groot gedeelte omgetoverd tot fraaie  fiets- en wandelpaden.

Advertenties